Relacja z webinaru pt. „Traffic over our heads” - 14.12.2023
Wraz z rosnącym wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych w sytuacjach kryzysowych, przyszłe operacje lotnicze nad obszarem kryzysowym będą coraz bardziej złożone. Ponieważ loty bezzałogowych statków powietrznych są przeprowadzane szybko i jednocześnie przez wiele instytucji, zapewnienie bezpieczeństwa i dobrej koordynacji stanowi wyzwanie.
Dodatkowy poziom złożoności stanowią loty statków powietrznych obsługiwanych przez ludzi. Obecnie w momencie, gdy wykonywane są loty BSP wówczas wstrzymane są loty załogowe lub odwrotnie – gdy wykonywane są loty załogowe, wstrzymane są loty BSP. Webinarium koncentrowało się na sposobach zmiany tej sytuacji, aby umożliwić bezpieczne i skutecznie skoordynowanie lotów obu rodzajów lotnictwa podczas operacji kryzysowej.
W trakcie spotkania Jakub Ryzenko oraz Emil Wrzosek przedstawili problem w oparciu o studium przypadku, jakim był pożar lasu w Biebrzańskim Parku Narodowym w 2020 roku. Ze względu na obowiązujące przepisy bezpieczeństwa nie można było w pełni wykorzystać potencjału BSP, ponieważ wykonywane były również loty załogowe. Drony mogły latać jedynie o zmierzchu i o świcie – w sumie nie dłużej pół godziny w ciągu całego dnia. Zostało to uznane za nieskuteczne i nieefektywne. Kolejnym omawianym aspektem była kwestia, jak wprowadzać innowacje do organizacji, które nie mają odpowiednich struktur do ich samodzielnego znalezienia i zaadoptowania.
Proponowane rozwiązanie to aplikacja Search&Help, dzięki której można włączyć odpowiednio przeszkolony personel zarządzający ruchem lotniczym do przebiegu zdarzeń w sytuacji kryzysowej. Dzięki omawianej aplikacji można usprawnić załogowy i bezzałogowy ruch lotniczy, a wręcz umożliwić jego jednoczesne funkcjonowanie w tej samej przestrzeni powietrznej. Jako przykłady wdrożenia aplikacji omówiono ćwiczenia sztabowe Państwowej Straży Pożarnej wraz z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego, które w 2021 roku dotyczyły pożaru, natomiast w 2023 roku powodzi.
Główne wnioski jakie można wyciągnąć z tego spotkania to realna potrzeba uzyskania maksymalnych korzyści z bezzałogowych statków powietrznych i możliwość wykorzystania ich w najbardziej efektywny sposób. Nie można również zapomnieć o ogromnym potencjale jaki niesie ze sobą powstanie U-space/DTM.
Więcej informacji tutaj.