Unijny Mechanizm Ochrony Ludności testuje narzędzia projektu DRIVER+
26-28 listopada w Warszawie przeprowadzono „Demonstrację końcową” (Final Demonstration) projektu DRIVER+, która była ostatnim z serii testów ewaluacyjnych projektu. W wydarzeniu uczestniczyli reprezentanci Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności: strażacy dowodzący jednostkami reagowania państw członkowskich (tzw. modułami), odpowiednio wyszkoleni eksperci dbający o współpracę międzynarodowych zgrupowań jednostek. W testach udział brało także Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC), będące platformą informacyjną i organizacyjną dla pomocy oferowanej w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.
Głównym celem wydarzenia było zademonstrowanie użytkownikom (ERCC) pełnego procesu przygotowania i przeprowadzania testów ewaluacyjnych nowych rozwiązań technicznych. Zgodnie z potrzebami zadeklarowanymi przez ERCC wybrano obszar koordynacji i wymiany informacji na trzech najwyższych szczeblach prowadzonych działań, a w ramach tego obszaru testowano pięć rozwiązań technicznych składających się na wspólne środowisko informacyjne.
Scenariusz zdarzenia przeniósł uczestników do fikcyjnego Driverstanu - kraju znajdującego się na terytorium obecnej Szwecji, pustoszonego przez wielkoskalowe pożary lasów. Podczas trzech dni przeprowadzono symulację rozlokowania i wykorzystania zespołów oraz zasobów strażackich koordynowanych przez aktywowany Europejski Mechanizm Ochrony Ludności. W działaniach uczestniczyli reprezentanci ERCC, eksperci systemu powołani do roli koordynatorów działających w kraju dotkniętym kryzysem oraz dowódcy zespołów do gaszenia pożarów lasów z czterech krajów Europy: Austrii, Bułgarii, Polski i Rumunii.
Wydarzenie odbyło się w Pracowni Symulacji Sytuacji Kryzysowych w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Dla dodatkowego zwiększenia realizmu, epizody rozgrywano także w Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN oraz w Regionie Bezpieczeństwa Konurbacji Haskiej w Niderlandach.
Wszystkie zagadnienia związane z przemieszczaniem służb przez granice zostały rozegrane bardzo realistycznie, podobnie jak gromadzenie i integracja aktualnych zdjęć pożarów, terenu i innych danych koniecznych do wspierania działań strażaków oraz dowódców zarówno w terenie, jak i w odległych ośrodkach dowodzenia.
Oprócz rozwiązań technicznych, przedmiotem demonstracji było również środowisko informatyczne umożliwiające integrację tych rozwiązań, rejestrację przebiegu testów oraz prowadzenie ćwiczeń – w całości opracowane w toku projektu. Wszystkie działania prowadzono zgodnie z nową metodyką przeprowadzenia testów ewaluacyjnych, która jest najistotniejszym efektem projektu.
Demonstracja końcowa stanowiła zwieńczenie wieloletnich badań, pracy i rozwoju dobrych praktyk przez wielu członków europejskiego projektu DRIVER+ finansowanego ze środków UE.
Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć na stronie projektu DRIVER+.
Film podsumowujący „Demonstrację końcową”:
Projekt finansowany ze środków 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego oraz demonstracji w ramach umowy o dofinansowanie nr 607798 i ze środków finansowych na naukę w latach 2018-2020 przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.